Monday 4 October 2010

CANTIK @ TIDAK CANTIK

Salam reader,

Aku tadi On9 ym dalam jam 1.41am (4/10/10) : tetibe aku nampak lah status salah sOwrunk kawan aku nie dan aku rase sangat menarik untuk dibuat topik seterusnya di blog aku nie. Memandangkan aku xde ideakan jadi mintak izin tuan punye status dan pOst. Jadi kOwrunk yang fOllOw dan terasa nak kepOh jOm layan.

Status kawan aku berbunyi begini:
"org cantik selalu dapat perhatian...org tak cantik? macam saya laa... takde org heran"

CANTIK @ TIDAK CANTIK?

- Mana lebih disukai?
- Kuasa memilih ditangan siapa?
- Mana lebih diberi perhatian?

Hurm.. aku sendiri tidak pasti tapi jika berdasarkan pengalaman diri aku. Aku berpendapat secara keseluruhan apabila kOwrunk CANTIK! ramai yang suka. Ramai yang nak berkawan, berdampingan, ber-dating, bermain²an ahaks! ( gurau² lek r jgn stress sgt k ) mcm²lah kaedahnya kalau dah CANTIK apa pun tidak mustahil bagi yang CANTIK.

Kalau yang TIDAK CANTIK pula, erm...susah ckit nak "survive" pasal yelah nak cari pakwe susah! kdg² kerja pun susah dapat, dapat plak yang mmg nakkan rupa paras yang CANTIK. Bila TIDAK CANTIK kite kene banyak "spend" duit tenaga untuk kecantikan semata² nak bersaing dgn yang CANTIK. sO they can look better than before kan? Make-up, ubat² kecantikan kulit, badan dan sebagainya. Fuh! aku pun mcm tu gak seperti yang kOwrunk² kenal aku ni bukan CANTIK nak xtak kene gak beli apa yang patut.

Dari segi pemikiran perempuan @ lelaki normally sama jerk "nak yang CANTIK @ KACAK" jadi hal ni xbley nak salahkan sebelah pihak saja. Dua² main peranan, yelah kalau dipikirkan lOgiknya akal siapa nak suami @ isteri yang buruk rupa. Tapi disebalik itu mereka xpikir ke yang kebaikan dalaman adalah yang paling utama. DALAMAN yang aku maksudkan bukan barangan dalaman ey hahahaha :P tetapi hati dan jiwa yang tulus dan ikhlas menyintai serta menyayangi seseOrang itu tanpa ada syarat dan penilaian tanpa penapisan. Nak penapis sila pergi ke kedai runcing berdekatan ( ahaks, iklan kejap ).

Ini adalah pOint view aku tentang tOpik ini, kalau kOwrunk rasa aku nie pOyolah kOnon nak cetuskan peperangan antara jantina @ menyalahkan sebelah pihak saja kOwrunk silap ar. Aku ada hak untuk bersuara dan memberi pendapat tanpa perlu meminta permit dari KERAJAAN, badan² yang berkanun @ jugak tidak berkanun. CANTIK @ TIDAK CANTIK itu adalah ketentuan yang kite sendiri xmampu untuk menyangkal habis²an sebab lumrah kehidupankan? Setiap manusia yang dicipta mempunyai kelebihan dan keistimewaan yang berbeza² tak kirelah kOwrunk lawa ke x kaedahnya. Bersyukur dan anggap ia 1 dugaan yang tersirat hikmah yang kite sendiri tatawu. Apa yang penting adalah muhasabah diri, dan mengakui bahawa kecantikkan luaran tidak akan berkekalan berbanding kecantikkan dalaman. Jadi yang CANTIK² tu kene lah fahamkan diri bila dah cantik tu jagalah perangai tu bagi cantik gak. Yang TIDAK CANTIK plak kOwrunk jgn xsedor diri plak dah xCANTIK lua jgn dalam pun busuk ok. :)

Sekian.

3 comments:

  1. yunk....status taca..hehehe...kan kan
    b4 nie shda dah wat jugak post lebih kurang post gurl nie...betul kan...

    ReplyDelete
  2. a`ah syg... :P

    biasalah...
    semua nie realiti yang harus ditempuh setiap org.
    xpe nantikan post² yang lain

    ReplyDelete
  3. saya chantek!(biar sendiri puji, orang lain puji tak ikhlas)

    -sez-

    i miss u

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...