Wednesday 21 April 2010

jOhOr syUrga mkAnan

Salam reader,

Ok idea penulisan aku kali ini dari rakan cyber ku SEZWATI, mula² aku agak buntu tatawu nak pOst apa kat blog. Aku sangat² xsenang duduk lau xupdate blog 1 hari biasalah orang baru² main blog mmg tgh semangat waja ahaks! Ok kite teruskan, seperti mana yang kamu semua tahu aku berasal dari selatan malaya iaitu JOHOR BAHRU. Lau nak ckp tempat makan mana² negeri ada tempat makan yang special dah terbaik. Skunk aku nak story tentang tempat² makan yang ada kat JB yang aku rase sedap dan syok! Aku ni agak suka mkn jadi byk gaklah tempat aku ske mkn.

MAKANAN THAI
Biasa makan² cmni kat kedai² mkn kelantan, pasal mmg diaorg expect makanan sebegini.
Antara tempat yang aku wase baik mcm TOMYAM, SOMTAM, KERABU² bagai :-
  • DANGA BAY ( dekat kedai TOMYAM yang famous )
  • JOM KLIK ( kat bandar baru uda berdekatan dengan ALIF UDA)
  • THAI VILLAGE ( kat dengan kampung mahmoodiah )
  • SAYAM ( kat stulang pun baik gak )
SEAFOOD
Seafood mcm biasalah kowrunk bukan tatawu sotong, udang, ketam mcm² selalunye yang famous adalah butter prawn, sotong tepung, chilie crab amboi sedapnye ahaks! terliur aku sambil menaip ni sambung, Ikan siakap 3rasa lah mcm² la.... Tempat² menjadi pilihan gurl :-
  • GENTING HOUSE ( bkn kat genting ey tapi kat stulang berhadapan laut )
  • SENIBONG ( kedai atas laut peh! best tapi MAHAL )
  • UNCLE GOH ( Stulang gak tapi kat kedai² area 7e terbaik! )
  • JALAN TEBRAU ( berdekatan dengan skolah EC @ DATARAN )
  • SUNGAI MELAYU ( terbaik gak tapi tatawulah lau kowrunk minat ke x
MAMAK STALL
Arrrrr pasti ramai taw spot mapley! Aku kaki gak mapley ni...... jOm tgk mapley mana terbaik!
  • OSMAN ( cwgan : mydin(UDA),kempas dan sri alam yang best )
  • ALIF ( aku ske kat taman suria pasal mkn sana lagi sedap tapi tempat best kat UDA)
  • HABIB ( biasalah kat uda jerk yang terbaik )
  • AYUB ( aku jarang lepak tapi bolehlah )
MAKANAN EXOTIK
Ok aku ni bukan kaki makanan exotik ni tapi kengkawan aku kebykkan mkn mende² yang jarang dilihat dan kebiasaan org mkn sO check this out :-
  • MELDRUM WALK ( sOup lidah dan sOup² lain pon terbaik mmb aku ckp ar )
  • KEDAI CINA ( carilah kowrunk sendiri xkuasa aku )
MAKANAN CUMILAN
Then makanan cumilan maksudnyer makanan ringan² lah, sama mcm mamak gak tapi ni lagi ringan. Tauhu bakar, Char kuey bakar, kerang dan paling best cucuk² STEAMBOAT jOm lihat :
  • DATARAN BANDARAYA ( steamboat byk siak berlambak, sedap bakar² pun best )
  • STULANG pun ada gak tapi 2-3 biji jerk ahaks!
Ok aku rasa mcm dah lah...
sape nak tambah silalah tambah @ nak sambung untuk tempat kengkawan yang lain plak!

TAG -
  • SEZWATI
  • SERAI
  • TUNA
  • SHIDA
  • MEEN
  • PAK U ALL
  • TACA
  • ROCKEPIT
  • LIA
  • DAN LAIN² YANG MEMBACA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...